onsdag 15 oktober 2008

Synpunkter på nya moderat.se

Mary Jensen gillar det mesta men efterlyser ” Det som saknas just nu är väl en funktion där man kan ge lite kampanjbidrag via kreditkortet.” Det har hon ju alldeles rätt i. Vi tittar på det till nästa utvecklingsfas – det handlar i grunden om att backoffice med betalningssystem måste fungera fullt ut. Men det är inte bortglömt.

Mary har också en bra poäng. ” Vad jag vill säga nu är att det är dags för partierna att ta vara på frifräsarna också, ty där finns mycket positiv kraft. Det gäller att se till helheter och inte fastna i detaljerna nu. Att vara glad för engagemang istället för att tycka att det stör de uppdragna riktlinjerna.”

Nikke Lindqvist har varit vänlig nog att recensera sajten. Han går in på teknik som är bortom min kompetens. Men jag har sett till att våra utvecklare fått hans – som jag kan se – kloka synpunkter.

Även Mårtensson skriver om nya sajten och påpekar risken för att varumärket urvattnas: "Det moderata varumärket ska tillåtas ha många fler betydelser. En varumärkesexpert skulle säga att man urvattnar varumärket. Det är inte säkert att det är klokt. Förmodligen skulle moderaterna i stället lanserat nya varumärken, för debatt och analys laddade med annat innehåll. Nu finns risken att moderaterna väcker intresse hos många, men väljs av få."

Jag förstår hans resonemang men är inte så rädd för det. Moderaternas varumärke är starkt men det är också alltid så att det i grunden är våra förtroendevalda och företrädare som bär upp och utvecklar varumärket. Det innebär också att det kan se lite olika ut beroende på hur människors relationer till moderata företrädare är. Det är något jag tror vi får leva med. För trots allt - det är människor som övertygar människor.

Inga kommentarer: