tisdag 14 oktober 2008

Moderat.se - nu live

Idag har vi lanserat nya moderat.se. Det är en strategisk investering inför valrörelserna 2009 och 2010. Även om vi går live idag så innebär det bara starten på ett fortsatt utvecklinsarbete. Håll utkik – många nya funktioner och innehåll kommer under höst och vår att lanseras på plattformen.

Bakgrunden är att vi ser – inte minst i de amerikanska valrörelserna – hur viktigt det är att låta nätet vara navet i valrörelserna. Lärdomen från de framgångsrika amerikanska kampanjerna är att om man menar allvar med att arbeta med nätet så är webbplatsen/platserna utmärkta för att vara navet i valrörelsen. Där kan man samla allt material, distributionskostnaden är nära noll och man kan nå alla kampanjarbetare med information och kampanjmaterial lika snabbt som detta når partiledningen. Vi jobbade en del med detta (kampanjblogg t ex) under valrörelsen 2006 och kommer jobba ännu mer med det framöver. Vi tror t ex att 2009 och definitivt 2010 så kommer mobiltelefonen ännu tydligare vara den viktigaste plattformen för snabba nyheter.

Det innebär inte att andra kanaler är irrelevanta men nätet kan utgöra navet för kampanjen.

Det handlar också om integration mellan den analoga och den digitala världen. Ett exempel från Obamas primärvalskampanj: till skillnad från andra kandidater så var det gratis att gå på hans tal. Däremot fick man skriva upp e-post och ev mobiltelefon. När man kom hem efter mötet låg ett mail med uppmaning att aktivera sig och att donera pengar.

Ska man finnas i digitala miljöer måste man acceptera att man inte kan ha 100 procent kontroll över hur varumärket används. Man måste våga släppa varumärket i högre grad än vad som tidigare varit fallet. Värdet av att många människor gör bra saker är större än risken för att några få gör fel saker.Man kan lättare nå en kritisk massa av kreativitet och engagemang om man är beredd att låta andra vara med och utforma kampanjen på nätet. Nätet ställer också krav på självdistans och interaktivitet.

Ska man vara i digitala miljöer så ska man dock vara lika seriös i sitt engagemang där som ute på gator och torg. Det är inte bara att sätta upp närvaro t ex i en community. Det krävs underhåll, ständigt nytt innehåll, interaktivitet och förmåga att fånga upp det som andra gör och som ska födas in i kampanjen. Frågor måste få svar och människor känna att det är på allvar. Nätet är ingen lek.

Man kan inte bara ta analogt innehålla och publicera det i nya kanaler. Nätet ställer delvis annorlunda krav t ex när det gäller kreativitet och humor. En avgörande skillnad är också förväntan på interaktivitet. Lyssnar man på något, läser något eller ser en video på nätet så vill man kunna göra något själv eller dela informationen. Det ställer krav på gamla tröga organisationer som partier ofta är.

Det märks också när det gäller opinionsbildning. Man bör svara på e-brev inom 24 timmar – och helst snabbare. Man måste vara beredd på en dialog med väljarna – det ställer krav på såväl förtroendevalda som tjänstemän. Digitala miljöer måste därför prioriteras och leda till förändringar. Man måste gå in i detta med öppet sinne och med en aktiv vilja att använda alla fördelar och möjligheter som tekniken ger. Det är bakgrunden till att vi först nu varit beredda att på allvar lansera ny webbplattform och nytt medlemssystem. Det är inte bara två plattformar – vi har också tillsatt en enhet för nya medier som är lika många personer som vår pressavdelning.

Vi kommer också att satsa på utveckling av kreativ höjd och självdistans. Nätet ger möjlighet för fler att delta och komma med synpunkter. Men det är ett oerhört brus och om man som parti vill få genomslag måste man våga kommunicera med kreativitet och självdistans. Politik är på allvar men uttryckssätten måste ibland vara humoristiska och visa på att vi också vågar ha distans till oss själva och politiken. Sarkozys sajt i presidentvalet är ett exempel. Våra webbfilmer i valrörelsen 2006 med bl a Mahogny-Mats är ett annat.

Redan i den version som lanseras idag finns en del nyheter.

1. Kampanjmotorn, alla som vill får göra material - fokus på engagemang o släppa varumärket. Detta kommer att utvecklas med fler produkter än vad som finns där idag.

2. Integrerar webb och medlemssystem så att medlemmar enkelt ska kunna kanalisera sitt engagemang och kunna få den information som är relevant just för dig, där just där du bor och är aktiv.

3. Bloggare som nyhetsflöde. Vi samlar M-bloggar i ett nätverk. På förstasidan är det bloggarna som står för nyhetsflödet (i tickern). Det speglar moderaterna i hela Sverige.

4. Vi går från redaktionellt fokus och ska mer titta på engagemang och sakfrågor. Vi vill spegla hela moderaterna - inte bara det som hänt den senaste tiden. Budskap kan ligga över längre tid. Det är något vi sett framgångsrikt på de amerikanska sajterna.

5. Två nya nyhetsbrev. Per Schlingmanns nyhetsbrev (som tidigare bara skickades internt) finns nu att prenumerera på och om någon dag så släpper vi också det första Europanyhetsbrevet inför valet till Europaparlamentet den 7 juni.

Medierapportering: SvD skriver här.

2 kommentarer:

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Strategisk satsning måhända, men den kunde gott ha fått några månader till i inkubatorn. Den här sajten är inte färdig. Här är min recension:
http://www.lindqvist.com/b/nya-moderaternas-nya-moderat-se