fredag 19 februari 2010

Så påverkar mediadrevet människor

Idag skriver moderaten och riksdagskandidaten Sedat Dogru på Expressen sidan 4. Det är en mycket läsvärd artikel där han beskriver hur de senaste dagarnas anklagelser om medlemsfusk har påverkat honom.

"Ja, det stämmer att jag värvat många nya medlemmar till Moderaterna.Ja, det stämmer att jag antagligen fått många provvalsröster från dessa nya medlemmar. Men nej, jag har inte fuskat eller fifflat på något sätt, vare sig i medlemsvärvningen eller i provvalet.Det enda jag har gjort är att bedriva politik i sann demokratisk anda."

"Ett antal personer visades på bild och namngavs - rätt likt reportage om grova brottslingar - och i varje artikel finns jag med. Visserligen får jag en chans på slutet att säga att det är fel det som påstås. Men vad hjälper det? Så säger ju alla skurkar. För läsaren blir det bestående intrycket att jag är en del i ett system av politiker som inte följer reglerna."

"För mig som politiker var det tydligt att jag i media ansågs skyldig tills motsatsen bevisas. Men hur skulle jag kunna bevisa min oskuld? Ska varenda medlem ringa redaktionerna och säga att de själva fyllt i provvalslappen? Var och en inser det omöjliga. Artiklarna blev som att hamna i kvicksand. Omöjligt att göra eller säga något, man sjunker bara djupare i allmänhetens ögon. När mitt enda "brott" var att jag arbetat på precis det sätt som vårt demokratiska system önskar. Jag har pratat politik och jag har värvat sympatisörer. Med en avsikt att göra ett bra val i höst. Om det kan kallas fiffel undrar jag vart politiken är på väg."

Det ligger mycket i det som Dogru beskriver. Hamnar man i medias torktumlare så är det ohyggligt svårt att ta sig ur, även om man är oskyldig. Publiceringen i sätter spår för lång tid framöver och ligger lätt sökbar på nätet och i arkiv. Genom att namnpublicera på basis av anonyma uppgiftslämnare som påstår saker har bl a Expressen och DN de senaste dagarna hängt ut en rad personer utan annan grund för anklagelserna än just påståenden från andra personer som redovisas som anonyma källor. Det är ett stort ansvar som media bär i sådana här publiceringar. Det är individer det handlar om och människor ska man vara försiktiga med, även om man sitter på en stor redaktion.

Inga kommentarer: