tisdag 23 oktober 2007

På väg till Gävle

Snart börjar vår partistämma och imorgon åker jag upp till Gävle för partistyrelse och förberedelser inför stämman. Det ska oerhört kul dagar – vi har många förslag både iform av motioner och nytt handlingsprogram som förtjänar en rejäl och bred debatt.

Jag noterar hur medierna ofta vill spela upp splittringar i partier – det ingår i ju medielogikens försök att skapa nyheter och storys. Men jag tror på fullt allvar att det är bra med olika åsikter och att dessa får brytas mot varandra i debatten. Moderaterna samlar idag ungefär var fjärde väljare i Sverige och vår ambition är givetvis att bli ännu större. Då är det också självklart att alla aktiva inte tycker precis samma sak. Jag skulle snarare bli lite rädd för ett parti där alla tycker likadant…

Vad som är viktigt är att ett parti förmår samlas kring problemanalys och en vilja att göra något åt samhällsproblemen. Att det sedan finns en diskussion kring hur man ska göra och i vilket tempo, det tror jag i grunden är en förutsättning för att ett parti ska utvecklas och må bra.

Med till Gävle tar jag också Anders Isakssons oerhört välskrivna biografi över Per Albin Hansson som jag håller på att läsa om och i iPoden finns nya Springsteen och blandat av Stina Nordenstam. Möjligen finns det något tillfälle under dagarna att ägna sig åt musik och litteratur också, hoppas jag.

Inga kommentarer: