lördag 6 oktober 2007

Människor påverkar människor

Efter Alex Schulmans beslut att sluta blogga har det blåst upp till storm. Yrsa Stenius och andra verkar ha oerhört svårt att förhålla sig till bloggar. Etablerade skribenter i mainstream media skryter med att de inte läser bloggar.

Det är så dumt att jag inte riktigt vet vad jag ska säga. Självfallet är många i medieetablissemanget nervösa. Helt plötsligt dyker det upp begåvade skribenter och analytiker som inte förhåller sig till de normer som gäller på de stora redaktionerna. Som skriver om nya fenomen och som utgår ifrån andra perspektiv.

Att bloggar skulle fokusera på skvaller eller meningslösheter är ju som att säga att det är värdelöst att läsa tidningar för att det finns så många skvallertidningar som har så stort genomslag. Men få skulle hävda det – det finns tidningar och magasin som Axess, Neo, Tiden, The Economist, The Atlantic Monthly etc för att nämna några inom samhällsdebatten.

På samma sätt är det givetvis när det gäller bloggar. Det finns många ointressanta. Men också många som är oerhört bra. Jag läser Katrine Kielos med större intresse än någon socialdemokratisk krönikör i dagspress. Olle Lidbom på Vassa Eggen är min främsta källa till att följa medieutvecklingen. Han hinner läsa det jag inte hinner, gör begåvade sammanfattningar och förser mig med länkar till de artiklar som jag själv avgör om jag vill gå vidare och läsa eller inte. Jonas Morian skriver begåvat och insiktsfullt om socialdemokratin (och ibland om moderaterna!) och Peter Englund ger glimtar ur livet som författare och historiker. Utan Ali Esbatis briljanta formuleringar skulle jag ha det tråkigare. De lär mig mycket och gör min värld rikare med fler perspektiv på tillvaron.

Och bloggar blir ju mäktigare. Jag är rätt övertygad om att begåvade Per Gudmundson inte skulle blivit ledarskribent på Svenska Dagbladet om han inte hade bloggat och PJ Anders Linder hade fått upp ögonen för honom. Det är klart att det är oroande och kanske hotfullt för många som valt den traditionella vägen för karriär i etablerade medier. Men för oss andra är det bra och det bidrar definitivt till att vitalisera samhällsdebatten.

Inga kommentarer: