onsdag 24 mars 2010

Om sociala medier i valet 2010

Ska strax iväg till Webbdagarna och sitta i panel med Karin Pettersson från socialdemokraterna. Ämnet är - som vanligt - sociala medier och strategier inför valrörelsen.

Dessa punkter tänkte jag resonera kring:

För oss är det självklart att vara aktiva och använda alla kanaler som är relevanta för att möta väljarna

Sociala medier spelar en stor och växande roll, inte minst för agendasättande

Många människor är aktiva i sociala medier och därför är det viktigt för oss att vara där, på samma sätt som vi ska vara på andra ställen där många människor är – ICA, stormarknaderna, fotbollsmatchen, festivalen etc.

Sociala medier har fördelen att det sänker trösklarna för att engagera sig i en kampanj – man kan delta oberoende av var man är fysiskt och i princip oberoende av när i tiden.

Sociala medier största styrka är att det knyter nätverk på individnivå mellan engagerade människor som kan driva frågor och kampanjer på egen hand.

Vår utgångspunkt är att vara så öppna och inbjudande som möjligt.

Vi gör prioriteringar. Vi ska vara lika seriösa på nätet som i verkligheten. Det gör att vi väljer vilka kanaler vi är aktiva i (bloggar, Facebook, Youtube, Twitter) och där kan upprätthålla närvaro och aktivitet. (sociala mediers största sårbarhet är backoffice-funktioner)

Varning för valstugesyndromet på nätet: att politiska bloggare bara talar med andra politiska bloggare. Lätt att stirra sig blind på de politiska bloggarna – man ska komma ihåg att få väljare som inte redan bestämt sig läser politiska bloggar. Däremot läser de modebloggar, fotbollsbloggar, jaktforum etc och återfinns i andra intressegemenskaper än politikens på nätet. (jmfr med Facebook som är mkt bredare t ex)

Kommer sociala medier avgöra valet? Nej. På samma sätt som torgmöten inte avgjorde valet 1976. Det är sällan eller aldrig en kanal som avgör valet, utan det handlar om politik och förtroende för de som kandiderar. Det återspeglas i många olika kanaler och aktiviteter.

I valet 2010 är vår bedömning att sociala medier framförallt spelar roll när det gäller att engagera och mobilisera sympatisörer och aktiva i våra kampanjer. Det knyter nätverk mellan människor på individnivå (som inte är centralt initierade eller kontrollerade) och gör att fler kan engagera sig.

1 kommentar:

Fredrik sa...

Och vad är din refektion på Obamas förmåga att fånga upp soffliggare. Glöm inte att Bush vann valet på 2004 på att få ett hundratal röstsedlar ogiltigförklarade i domstol. Det som avgör är marginalväljare. Ungdomar kan knappt läsa text som är tyckt på papper, utan lever på sms. Fakta/sanningar hämtas på nätet. De är förstagångsväljare och de är många och de har INTE bestämt sig.