fredag 5 mars 2010

Om kläder och grafisk profil

Aftonbladet skriver idag om den guideline kring vår grafiska profil och utseende som presenterades den 8 november 2006. Den var alltså inte aktuell inför Europavalet 2009 (vilket vem som helst som såg våra affischer i färg och inte i svartvitt som manualen föreskriver kunde konstatera). Den är heller inte aktuell inför höstens val – vi kommer med en ny uppdaterad profil inför det valet, precis som vi brukar göra inför val.

Dock – och det förtjänas att understrykas – har jag svårt att se det märkliga i att vi tar fram sådana riktlinjer. Aftonbladet har givetvis fokuserat på tipsen kring klädsel men manualen innehåller också allt från typsnitt till papperskvalitet. Vi tar fram sådana dokument för att det ska vara enklare för alla våra aktiva och våra länsförbund när de gör sina egna kampanjer. Då kan de skicka manualen till sitt lokala tryckeri som kan sätta affischer och annat material i rätt färgkoder och manér.

Det är ingen hemlighet att moderaterna har gjort en resa för att bli ett bredare parti. Tvärtom om har vi varit supertydliga med det. Vi bytte till och med namn inför valet 2006 och gick till val som nya moderaterna just för att understryka att vi hade förändrats politiskt.

Att tipsa om kläder kan verka töntigt. Men det finns få kulturer som är så tröga att förändra som partier och andra större organisationer. Jag tycker det är viktigt att alla ska känna sig välkomna i moderaterna oavsett bakgrund. Man ska inte känna att bara för att gå på det ena eller det andra mötet i någon politisk församling så ska man behöva sätta på sig en kavaj och skjorta. Vi söker aktivt företrädare och aktiva från hela Sverige och vi vill spegla det Sverige som vi företräder i olika politiska församlingar. Då måste vi hela tiden arbeta med kulturförändring och uppskatta att människor har olika bakgrunder och att vi uppskattar alla som vill engagera sig, oavsett om de gör det i t-shirts eller kostym.

Även Mary skriver om detta.

4 kommentarer:

Jens Ayton sa...

Om den inte var aktuell inför valet 2009 kan man ju undra varför den presenterades som aktuell grafisk profil på ert presscenter (och fortfarande gör det).

Pär Henriksson sa...

Därför att den är aktuell när det inte är kampanj - typsnitt, pappersval etc för vår ordinarie verksamhet. Däremot tar vi alltid fram nytt manér och tonalitet inför varje valrörelse. Det gjorde vi till Europavalet och det gör vi till höstens val. Det är alltså inte en manual för hur vi kommer att se ut i valkampanjen.

MUF Ordförande i Täby sa...

Kul att du tar upp det här med klädval. Det är i dagens samhälle en stor grej. Det gäller att vara precis rätt klädd vid rätt tillfälle, annars har människor en tendens att döma en innan man ens har haft chansen att tala med dem. Jag tycker att det är viktigt att vi välkomnar alla, och precis som du säger, gör det oavsett om de har på sig kavaj eller t-shirt.

Leif Ekstedt sa...

MUF ordförande i Täby/
Här i glesbygden jobbar vi ofta med händerna - grova-nariga- entrepenörer med blicken riktad mot framtiden - . När vi går på moderatmöte har vi till vardags blandad publik - slips eller inte spelar ingen roll. Moderater känner sig trygga i flertalet omgivningar och klär sig som det passar dem bäst. I vår lilla by
hade vi en Moderat riksdagsman
som tillsamman med andra partimedlemmar kunde klara det där med kläder helt själva.
Alltså en Moderat som vill se fler moderater går inte till partiet och frågar hur skall jag klä mig?