torsdag 22 maj 2008

Utan humor i politiken

Den socialdemokratiska riksdagsledamoten Monica Green är upprörd. Jätteupprörd faktiskt. Hon hävdar att jag försökt köpa över skribenten Katrine Kielos till moderaterna. ” Hon blev i veckan erbjuden jobb på moderaterna. Trodde de på fullt allvar att de kan köpa hennes uppfattningar så att hon skulle börja skriva väl om dem.”

Har man ingen humor så har man inte någon humor. Jag tycker Kielos är fantastiskt begåvad. Jag vet givetvis att hon är socialdemokrat och jag har tyvärr inga större förhoppningar om att hon skulle börja jobba hos oss.

Bakgrunden är ju att Kielos ofta har bloggat om sitt (komplexa) förhållande till Partiet och den begränsade respons hon fått från Sveavägen. Hade jag varit Sahlin hade jag anställt Kielos omedelbart. Därför sade jag att hon kunde börja hos oss istället. Det var givetvis delvis på skämt men också med ett visst allvar. Socialdemokraterna är erkänt usla på att fånga upp unga begåvade personer. Betongen har stelnat.

Jag kan lugna Monica Green också. Katrine var tydlig med att det inte var aktuellt att börja jobba för nya moderaterna. Synd tycker jag, men jag får väl fortsatt nöja mig med att läsa henne i andra sammanhang och hålla tummarna för att inte Sahlin inser sitt eget bästa…

1 kommentar:

LeoB sa...

Pär,

Naturligtvis skulle det vara intressant om Kielos jobbade hos er i "nya Betong-partiet". Inlägg skrivna med ett ärligt medgivande av kluvenhet är ofta mycket läsvärda.