måndag 19 maj 2008

Helgens läsning

Läste Jens Lapidus ”Aldrig fucka upp” och Katrine Kielos ”Våldtäkt & romantik” i helgen.

Lapidus uppföljare till ”Snabba cash” är väsentligt sämre än debuten men läsvärd som en stunds underhållning. Jag tycker styrkan i debuten var hur trovärdig berättelsen kändes och att han lyckades levandegöra karaktärerna på ett imponerande sätt.

I den nya boken är det väsentligt mer klyschor och skissartade personporträtt. Jag fastnar egentligen inte för någon av huvudpersonerna och även handlingen känns mer framhastad och slarvigt genomförd än i debuten. Han skriver fortfarande bra och vissa stycken är med bra känsla för språk och tonläge. Men om debuten kändes unik så är uppföljaren mer som vilken Stieg Larsson bok som helst.

Kielos skriver fantastiskt bra. Ibland blir jag nästan provocerad. Om jag kunde skriva hälften så flyhänt och lätt om så svåra ämnen skulle jag vara nöjd. I sak är boken en god grund för den som vill läsa om feministiska teorier och hur de förhållit sig till våldtäkt utan att ge sig på den tyngre (och ibland oläsbara) feministiska teorin. Hade Kielos skrivit den för 16 år sedan hade jag kanske orkat fler än de 10 poäng feministisk teori som jag läste då...

Inga kommentarer: