tisdag 4 september 2007

Två läsvärda böcker om amerikansk politik

Nu är jag tillbaks efter en vecka i New York och Washington. En mycket bra resa. Även om det var privat kunde jag inte undvika att följa den politiska rapporteringen och köpa en hel del böcker och tidningar.

Det var slående hur primärvalspositioneringarna tar plats i media men än så länge verkar medborgarna (jag var bara i NYC och Washington DC) inte vara så engagerade. Inga kampanjknappar eller liknande. Såg inte en enda anti-bush knapp i New York. En demonstration på Union Square mot kriget hade samlat en högst begränsad skara anhängare och utanför Vita Huset stod en ensam demonstrant.

Men den politiska temperaturen lär höjas efterhand och jag ska försöka åka över och följa valrörelserna senare i höst och även under nästa år. Har köpt och läst Joe Kleins "Politics Lost" och Bob Woodwards "State in Denial". Båda läsvärda. Woodward är ju alltid underhållande och med förträffliga källor. Detta är ju tredje delen i hans svit om Bushs presidentskap. Och inte lika positiv som de två tidigare.

Joe Klein imponerade dock rejält. Jag har läst honom i Washington Post och även läst hans två romaner. Men detta var riktigt läsvärt - han skildrar alla presidentvalskampanjer sedan 60-talet och tolkar vad som fungerar i relation till väljarna och vad - som enligt honom - gått snett i amerikansk politik. Även om man inte delar hans slutsatser så är det träffsäkra analyser och tidvis bildande.

Inga kommentarer: