tisdag 21 augusti 2007

Nätet kräver personligt engagemang

Har varit otroligt mycket jobb på sistone. Inför, under och efter partistyrelsemöte i helgen samtidigt som allt annat sker samtidigt - planering inför budget, egna interna höstmöten, partistämman i höst och diverse kampanjer och kanalöversyner. Men det är väl bra att det händer saker även IRL...

Noterar att socialdemokraterna tror att de är först på Facebook. Tja, om man med det menar att registrera en grupp (tar ca 20 sekunder). Men jag kan nog lova att det finns flest tunga moderater där. Säkert ett tiotal riksdagsledamöter, vår partisekreterare Per Schlingmann, undertecknad och massor av förtroendevalda och tjänstemän från hela landet. Och de använder och driver personligen sina profiler. Och det är ju faktiskt det som räknas - vad man gör i den digitala miljön. Inte att man sätter en flagga där - det påminner mer om ryssarnas försök att lägga beslag på kontinentalsocknen under Nordpolen genom att låta en ubåt plantera en flagga. Symbolpolitik men knappast på riktigt...

Jag är övertygad om att man måste vara lika seriös i digitala miljöer som IRL. För oss är det självklart att pröva om vi ska finnas i alla digitala miljöer. Men det måste vara relevant och vi måste kunna leva upp till närvaron. Ett tomt torgmöte är ett tomt torgmöte, oavsett om det sker utanför ICA-butiken eller på nätet.

Moderaterna ska vara närvarande men inte påträngande. Därför måste det bygga på det personliga engagemanget från dem som är aktiva. Det är uppenbart att Facebook och andra communities kräver personlig närvaro både i nuet men också en närvaro som håller över tid. Det är det som betyder något och det är det som drar läsare, aktivister, sympatisörer och skapar intresse.

2 kommentarer:

Jonas Morian sa...

Intressant liknelse med ryssarna och Nordpolen. Men det är nog kontinentalsockeln du menar - inte socknen...

Pär Henriksson sa...

Jo... men det kanske blir mer socknen än kontinentalsockeln...