måndag 13 augusti 2007

Inte pengarna som lockar

Dagens lästips: Jonas Morian kommenterar väl Rolf van den Brinks krönika i Dagens Media.

Jag är ju själv ett exempel på någon som rört sig mellan PR (JKL) och politik (nya moderaterna). Jag vill dock hävda att jag - liksom andra jag känner, oavsett partifärg - i grunden gör detta på grund av engagemang. Inte för att tjäna pengar.

Jag jobbade heltid gratis för moderaterna i valrörelsen 2006 för att jag tyckte det var viktigt att nya moderaterna och Allians för Sverige vann valet. Innan dess har jag varit engagerade på alla möjliga nivåer i moderaterna under många år. Mitt engagemang började för 18 år sedan när jag protesterade mot Sovjetunionens ockupation av Estland, Lettland och Litauen. Jag hade inte en tanke på att jobba med PR eller att korsbefrukta mellan kommunikation och politik. Så tror jag det ser ut för det flesta. Det är engagemanget som är grunden och det är intresset för samhällsfrågor, kommunikation och människor som gör att man sedan när olika möjligheter uppstår väljer att vara aktiv som förtroendevald, tjänsteman, pr-konsult - eller journalist, för den delen.

Inga kommentarer: