torsdag 14 februari 2008

Den intoleranta vänstern

Jag har inga problem med att människor ser världen ur ett vänsterperspektiv. Jag har problem med den intoleranta vänstern som tror på Den Enda Sanningen och som tror sig vara martyrer med ensamrätt på tolkning av verkligheten.

Livet och världen är dock mer komplicerad än så. Jag har vänner som är kommunister. Jag lär mig av dem varje gång vi pratar. Jag blir lite smartare och får fler perspektiv genom att få del av andra perspektiv, genom att få diskutera och provoceras av dem som inte tycker som jag. Det är som livet. För varje dag som går så ser man att det är få saker som går att teckna i svart och vitt.

DN Kultur som skulle kunna vara en bedövande bra kultursida med sina stora resurser är tyvärr en alldeles bedrövlig sådan. Den intoleranta vänstern får häva ur sig vad som helst (källkritik, replikrätt och sökande debatt gör sig inte besvär) för att bekräfta sin egen och den intoleranta vänsterns världsbild. Det är tråkigt och ensidigt.

När intoleransens uttolkare på DN Kultur nu hoppar på Johan Norberg är det mest obegripligt. Men samtidigt säger det något om vänstern idag när deras företrädare på Sveriges största kultursida inte kan få ur sig något annat än trista och i grunden felaktiga angrepp. Vilse i världen och utan idéer så sluter man sig samman och riktar taggarna utåt.

Ett lysande exempel på inskränktheten är hur DN-skribenten Jonas Thente ser på läsarna som e-postar till honom på DN. "Det intressanta är – vilket uppenbaras när jag i lika rättmätig som fruktlös vrede undersöker mailarens proviniens – att den sortens åsiktare som gärna talar om bristande verklighetsförankring, i själva verket har bott så samma fläck och arbetat på samma plats i hela sitt liv.Sorgliga fuckers med andra ord. En veckas charter till Phuket är förmodligen det största som har hänt i deras liv. Eller Tylösand.Och de här personerna har mage rekommendera mig att ”gå ut i verkligheten”."

Johan har kommenterat på sin blogg och även Andreas Bergh har skrivit väl.

Inga kommentarer: