onsdag 21 april 2010

Engagerad svärm eller centralstyrda bloggare

Mary skriver klokt om bloggare (delvis apropå att Erik Laakso/På uppstuds har valt att lämna socialdemokraternas netroots)

"Vad det i längden betyder för de politiska entusiasmen hos medlemmar och supporter om det regleras finns det anledning att fundera över. De politiska partierna försöker nu organisera bloggarna för att de ska komma högt upp på olika listor. Med mer eller mindre lyckat resultat. Det är inte alls självklart att det går att organisera det mer fria tänkandet på internet. "

Jag håller med om det mesta i Marys analys. Jag tror att styrkan i sociala medier är just individer som gör saker som de själva är engagerade i och att de kopplar till andra individer (crowd/svärm). Jag tror bloggare är en sällsynt illa vald grupp att försöka centralt koordinera eller styra. Då blir det inåtvänt och slutet. Det måste bygga på varje bloggares eget engagemang och lust att vara med i debatten. Det vi "centralt" kan göra är att göra bra politik och ibland kanske kul eller annorlunda utspel - då lyfter det för att bloggare själva tycker det är kul att skriva om och resonera kring. Att skicka ut dagens budskap eller likn tror jag är kontraproduktivt.

1 kommentar:

Mary X Jensen sa...

Jag är väldigt nöjd med de kanaler vi har, det är viktigt med det självständiga tänkandet. Sen tror jag att det är så att alla är olika och att vi uttrycker oss på olika sätt. En del är formella, en del personliga osv osv. Det skapar ju också mångfald.

Där gör RO ett bra jobb tycker jag.