onsdag 27 juni 2007

Almedalen och Alliansen

Nu är det mest förberedelser inför Almedalen och inför diverse kampanjer i höst. Håller på en hel del med rekryteringar också. Det är märkligt att allt administrativt alltid tar dubbelt så lång tid som jag tänkt mig…

Almedalen blir bra. Vi kör ekonomisk-politiskt seminarium med Anders Borg som värd på torsdag förmiddag och även med Anders som talare i Almedalen på kvällen.

Ser att PJ Anders Linder har kritiserat Alliansen för att inte göra något gemensamt i Almedalen. Jag förstår inte riktigt kritiken - och verkligen inte varför just Almedalsveckan skulle vara rätt tillfälle för Alliansaktiviteter.

För det första kan man konstatera att Allians för Sverige finns varje dag i kraft av samarbetet i regering, riksdag och runt om i kommuner och landsting. Varje regeringsbeslut är ett Alliansbeslut.

Sedan kan man tycka att vi borde synas mer och vara mer pådrivande och agendasättande i samhällsdebatten. Men jag minns hur PJ och Svenska Dagbladets ledarsida kritiserade Alliansen under vintern 2006 för att inte synas tillräckligt och för att ha förlorat initiativet i samhällsdebatten. Några månader senare, på valdagen i september, tror jag det var rätt få som inte hade uppfattat att Allians för Sverige sökte förtroende för att bilda regering…

Vad jag vill säga med det är att det – som så ofta – handlar om timing. Och att när Alliansen väl gör saker så får det stort och brett genomslag. Allt har sin tid. Nu utvecklas partierna och bl a moderaterna har tillsatt arbetsgrupper som ska arbeta med politikutveckling. Så sker också i de andra partierna. Idag presenterar centerpartiet en arbetsgrupp för skattepolitiken. Det är bra. Politikutveckling måste ske i partier med gott självförtroende. Sedan får vi komma överens inom ramen för Allians för Sverige och söka ett mandat från väljarna inför 2010. Det arbetssättet är en förutsättning för att Allians för Sverige ska fungera – varje parti måste äga sitt eget öde och fortsätta att utvecklas.

Det är en styrka som jag inte är helt säker på att t ex socialdemokraterna har insett nu när de söker bredare samarbete med vänsterpartiet och miljöpartiet. Partierna måste vara mogna att samarbeta och man måste våga söka lösningar på de svåra frågorna och inte bara finna de enklase gemensamma nämnarna.

Med det sagt så kommer vi också att göra gemensamma aktiviteter under mandatperioden. Under hösten kommer Allians för Sverige att möta medborgarna i olika former. Men vi ska göra det när vi har något att säga och inte bara för fototillfällen. Alliansen är inte ett pr-knep.
Man bör komma ihåg att Allians för Sverige bildades för att vi hade ambitioner att förbättra Sverige tillsammans – något vi nu gör varje dag i kraft av det mandat vi fick av väljarna i valet. Att Alliansen fick så stort genomslag i Almedalen förra året var ju också för att vi hade konkreta förslag att presentera – kring fastighetsskatt och energi.

Jag är övertygad om att höstens budget kommer att visa att Allians för Sverige fortsätter att leverera på det gemensamma valmanifestet. Då - när det också är ett år sedan valet - finns alla förutsättningar att möta medborgarna gemensamt.

1 kommentar:

Mary X Jensen sa...

Men du, Almedalsveckan är väl just ett stort PR-jippo? Eller?

Därför tycker jag att Anders PJ Linder har rätt i sin kritik om alliansens frånvaro. Det hade väl varit ett utmärkt ställe att visa upp sin "allians" på. Tycker jag som enkel moderat alltså.

Vad gäller att skicka SMS till 60.000 medlemmar kan jag hjälpa dig med den saken om du hör av dig. Men det viktigaste är att kolla om 60.000 medlemmar vill ha SMS så att de inte upplever det som SPAM för då får det motsatt effekt och irriterar. Jag kan en hel del om sådana strategier ;-).