söndag 2 mars 2008

Fynd på bokrean

Var på Akademibokhandeln på Söder (i Skatteskrapan) och fyndade lite från bokrean. 


En stad i ljus av Anders Ehnmark om Antonio Gramsci och hans brottande med Machiavelli och samtal om maktdelning och medborgarstyre. Ehnmark skriver fantastiskt som vanligt och det är en bok man kan dyka in och ur i, nästan oberoende av kapitel.

Dag Hammarskjöld av Mats Svegfors som jag har tänkt köpa länge men som jag alltid glömt bort. Hammarskjöld är en av de mest intressanta svenskarna under 1900-talet. 

CH Hermansson av Werner Schmidt. Biografi över mannen som moderniserade kommunistpartiet till ett europeiskt vänsterparti. 

Exit Ghost av Philip Roth som är en av mina favoritförfattare. 

Harry Martinson - Mästaren av Kjell Espmark. Jag har aldrig riktigt förstått Martinson men hoppas Espmark kan lära mig läsa honom. 

Drömmar om norden - nazistisk infiltration 1933-45 av Birgitta Almgren. Läste jag igår och det är en mycket intressant genomgång av hur Tyskland försökte influera Sverige via universiteten. Det är defaitism och undfallenhet men också en hel del motstånd och självständighet. 

Guide till 60-talets Stockholm av Anders Post och Anders Gunér som verkar vara en fantastisk liten bok om livet i Stockholm för 40 år sedan. Jag har redan kollat upp alla gamla klassiska restauranger. 

Inga kommentarer: