torsdag 10 april 2008

Samtal om EU och om valrörelser

Det har varit många föreläsningar de senaste veckorna. I lördags talade jag på moderaternas första kandidatutbildning inför valet till Europaparlamentet i juni nästa år. Rejält imponerande att drygt 130 personer valt att stänga in sig i en konferenslokal en solig lördag för att tala europafrågor och hur vi ska bedriva valrörelsen 2009.

Igår kväll var jag i Sundbyberg och talade för vår förening där. Lika imponerande - 30 personer en vardagskväll som kommer för att diskutera vägen fram till nästa val och vad vi vill göra för att förbättra Sundbyberg.

Det är den typen av möten som ger energi och som gör att man inser att den cynism och fokus på spelteori som lätt sprider sig i massmedia faktiskt inte återspeglar det djupa engagemang för vårt samhälle som finns hos många människor i alla partier i Sverige.

Har också noterat att jämfört med när jag var ute och talade för 10-15 år sedan så är det väsentligt fler engagerade moderater som är kvinnor och som har bakgrund i länder utanför Europa. Det politiska systemet är inte alltid snabbast, men det händer saker och nu skulle jag vilja hävda att det går rätt så fort.

Idag har vi en övning med våra systerpartier i de andra nordiska länderna och ska tala just om planeringen inför Europavalet. Jag ska tala om vad vi tänkt göra men jag ser mest fram emot att få höra vad våra systerpartier tänkt sig. Det är nyttigt att träffa och diskutera med de nordiska kollegerna - vi har relativt lika politiska kulturer och det finns alltid något man kan lära sig.

Inga kommentarer: