onsdag 3 december 2008

Obama, O-baren och engagemang i politiken

Ikväll har jag varit på O-baren på Sturehof i Stockholm och talat om sociala medier. Jag och Paul Walker som är chef för Cohn & Wolfes globala Digital Media Practice blev utfrågade av Internet Worlds chefredaktör Magnus Höij på temat om Obamas kampanj hade fungerat i Sverige.

Min tes är att den inte hade gjort det. All politik är lokal och har sina särskilda förutsättningar. Vad Obama gjorde 2008 kunde bara Obama ha gjort 2008.


Socialdemokraten Johanna Graf bittrade ut redan innan seminariet "Cohn&Wolfe säljer sin Obama-kunskap med draghjälp av moderaternas kommunikationschef Per Henriksson och after work på O-baren. Geeee, där kände jag verkligen hur professionaliteten och passionen slog emot mig i vågor ..."

Det var lite synd att Graf inte var där eftersom min poäng när jag talar kring detta är just att det inte är något som kan köpas för pengar eller initieras top-down. Det kräver engagemang och passion - jag är t ex rätt övertygad om att vare sig Gore 00 eller Kerry 04 hade kunnat köra samma kampanj som Obama 08. Kombinationen av personen Obama, rätt budskap, trötthet på Bush och det faktum att Obama var tvungen att lita till gräsrötterna redan i primärvalet (etablissemanget hade Clinton) var faktorer som man inte kan uppfinna.

Politisk opinionsbildning bygger i grunden på individers engagemang. Sedan finns det enskilda delar av Obamas kampanj som man kan lära av, men att tro att man kan ta konceptet hit och applicera det på något parti, det kommer inte att fungera.

Inga kommentarer: