tisdag 27 maj 2008

Internet och demokratin

Ikväll har jag varit i panelen på Fokus och Fiber Optic Valleys seminarium om Internet och demokrati. Som vanligt när jag är i paneler så går jag dit med en avsikt att säga något, säger något helt annat när jag väl är där och kan i efterhand inte redogöra för min poäng. Men det var kul och det går att se diskussionen här tror jag.

Som tur var fanns en hel del andra kloka personer med som sade bra saker: Jonas Morian, Katrine Kielos (det du Monica Green!), Maria Rankka, Martin Jönsson, Billy McCormac, Maria Abrahamsson och Laila Naraghi bland annat.

Det här hade jag tänkt säga:

1. Internetrevolutionen är inte något som kommer att hända. Den har redan hänt. Ser man på politiska partier idag (och jag ser då främst på moderaterna) så har enormt mycket förändrats från det att jag första gången satte min fot på MUFs centrala kansli den varma sommaren 1994. Då skickade pressekreterare Schlingmann vårt första pressmeddelande via e-post och vi var högst osäkra om vad som hände och om det verkligen hade hänt något.

Nu är det självklart med väljarkontakt via e-post och vi prövar oss fram i sociala medier och digitala miljöer. Vi gör inte allt rätt men det händer mycket och kulturen när det gäller relationer mellan förtroendevalda och väljare har redan förändrats. Idag står politiker på alla nivåer till svars mycket snabbare på ett sätt som var otänkbart för bara 15 år sedan.

2. Content is still king. Allt handlar om innehåll. Anledningen till att Stampen är beredda att betala för svenskafans.com är ju inte att de har den häftigaste tekniken. Utan att de har fattat syfte och efterfrågan. De har skapat en smart användargenererad community (med ny teknik) som bygger på relationer mellan människor som är intresserade av fotboll – och de finns över hela Sverige och i hela världen. De har hittat en nisch och vågat vara öppna och låta det vara användargenererat. Aftonbladet kunde gjort det – men gjorde det inte. Kraften i utvecklingen kommer (som Fokus Torbjörn Nilsson klokt sade på seminariet) nästan alltid från anti-etablissemangskrafterna. Det är de som inte gillar Svenska Fotbollsförbundet och som är skeptiska till fotbollsjournalisterna som skapat svenskafans. Och det bygger på innehåll. Innehåll som håller kvalitet och som är relevant för den målgrupp som det skrivs av och för.

Inga kommentarer: