torsdag 6 maj 2010

Alliansledning och sociala medier

Idag kom en Demoskop-mätning som visar att Alliansen leder över de rödgröna. Om det vore val idag skulle Alliansen få 49,2 procent mot 47,4 för de tre oppositionspartierna. Nu är det inte val idag och man ska - som jag skrivit om tidigare - inte dra för mkt på enskilda mätningar. Men den visar att de som dömt ut Alliansen har fel. Opinionsläget är mycket jämt och det kommer bli ett jämt valresultat i höst. Därför spelar varje dag och varje insats från nu fram till valdagen roll.

I måndags var jag med i P1 Morgon och diskuterade sociala medier med min s-kollega Karin Pettersson. Inslaget kan man lyssna på här. Konsulten och författaren Brit Stakston skrev igår en debattartikel i Expressen om sociala medier med utgångspunkt att hon lyssnat på mig och Karin. Jag kan tycka att hon är lite väl slarvig när hon dömer ut samtliga partier och hävdar att propaganda skulle hota sociala medier. Jag tror sociala medier som kraft är starkare än så, precis som att torg inte dör för att politiker har torgmöten där eller telefonen är inaktuell för att politiska partier ägnat sig åt telemarketing. Sociala medier är plattformar för kommunikation människor emellan, inte en religion.

Att kommunikationen i sociala medier mer handlar om engagemang och dialog i en valrörelse än konkret påverkan av den politik som partierna bedriver borde rimligen inte komma som en överraskning för någon som följt vare sig svensk eller internationell politik i modern tid.

2 kommentarer:

Johan Ulvenlöv sa...

Gillar din formulering "Sociala medier är plattformar för kommunikation människor emellan, inte en religion."

Björn Fridén sa...

håller med föregående talare